vrijdag 30 mei 2008

Nei de foarhôven fan de Heare

Soms gebeurt er iets waardoor alles in een ander licht wordt gezet. Waardoor alles van waarde verandert.
Gister hoorde ik dat iemand van mijn familie is overleden, zomaar. Een jaar geleden hoorde ik dat hij zich liet dopen, niet zomaar. God geeft en neemt, en wij snappen er niks van, zo zal het altijd wel blijven. Zolang er tijd is bedoel ik. Want nu kijken we nog in een vage spiegel, maar dan zullen we alles helder zien. Zoals mijn neef nu doet, bij onze Papa.

Ik begrijp weer wat beter dat tijd niet iets is dat je hebt of neemt, maar kríjgt. Zoals je een boekenbon gebruikt om het mooiste boek dat je nog niet hebt te kopen, zo wil ik mijn tijd gebruiken om het mooiste wat er is te doen. Het is zo kostbaar.

Maar wat is het mooiste? Wat ga ik vandaag doen waardoor ik, als ik vanavond misschien de hemel in fiets, niet zal denken dat ik m'n dag verspild heb?

De komende vijf week zal ik hard moeten blokken, voor m'n laatste tentamens, voor m'n auto-theorie-examen en misschien ook wel voor m'n praktijk-examen. Ik zal m'n kamer netjes proberen te houden en er weer een troep van maken. Ik zal m'n afwas wel spoelen maar het dan toch veel te lang op mijn aanrecht laten staan. Ik zal vergeten m'n lakens van het wasrekje boven ons trapgat weg te halen. Ik zal zuchten door alle verplichtingen die ik heb en tegelijk genieten van mijn drukke leven, dat toch een teken is dat het sociaal gezien best goed met me gaat. Ik zal elke dag zoveel mogelijk bij m'n leafste willen zijn en als ik bij hem ben toch in de verleiding staan tv te kijken in plaats van hem te zoenen.

Lucht en leegte, zegt Prediker. Alles is lucht en leegte.
Maar als ik m'n dagen nou eens door God laat vullen? Dat ik, voor ik m'n daplanning maak, aan hem vraag of hij me wil helpen het beste van de nieuwe dag te maken? Mijn keuze voor God maakte ik niet voor niets vlak nadat ik bedacht had dat een leven zonder God uiteindelijk totaal doelloos zou zijn.

Uit het boek dat ik gister kocht met 2 boekenbonnen:

Hoe leaflik is jo wente,
Heare Almachtich.
Ik longerje en smachtsje, ik kwyn wei fan ferlangst
nei de foarhôven fan de Heare
Myn hert en myn lea roppe
om de libbene God

Geen opmerkingen: